Min resa till Svealandet

Publicerad 13.04.2015 kl. 19:32
För cirka fem veckor sen åkte jag till Sverige på en veckas resa för att hälsa på en kompis, Marika. Jag tänkte jag sku försöka mig på ett inlägg om resan nu. Bjuder på lite text och mycket bilder :)

Jag tog båten från Åbo till Stockholm på tisdagkväll. Det var min första gång på Viking Grace och måste säga att båten verkade riktigt fräsch och fin. Nåja, på onsdagmorgon var jag alltså framme i Stockholm och därifrån tog jag bussen ner till Kalmar. Marika hade lovat mig mycket sightseeing och vi började sakta på onsdag :)

Kalmar-skylten som syns i bakgrunden är tydligen över 30 kvadratmeter stor och ska synas från Ölandsbron. Tänkte ju såklart inte på att kolla efter den då jag åkte över bron.. Men det är säkert fint att se den om man far i Kalmarsund och ser den från rätt sida med staden i bakgrunden.

Följande dag, torsdag, blev det besök till Öland. Vi var till Borgholm där vi såg både Borgholms slott och Sollidens slott (den svenska kungafamiljens sommarbostad) på håll. Varkendera var öppet men de var kul att se ändå, och miljön omkring var ju så fin. Vi åkte omkring i stan lite och så åt vi kroppkakor till lunch, en Öländsk maträtt som faktiskt var riktigt god trots att kakorna kanske inte ser så smakliga ut. Kroppkakor är i princip potatisdegbollar fyllda med en blandning av fläsk, lök och kryddor, och man äter dem med rårörda lingon och skirat smör. På kvällen då vi var tillbaka i Kalmar gick vi till en irländsk pub, O'Reilly's, för lite chill.

Typisk platt miljö på Öland med de gamla stenmurarna.

Porten till Sollidens slott samt jag på en stenbock med Borgholms slott i bakgrunden.

Kroppkakor och en utav dryga 350 väderkvarnar på Öland.

Vacker utsikt från Öland över Ölandsbron (som knappt syns till höger på bilden).

På fredagen gick vi omkring i Kalmar. Vi var till domkyrkan, vi åt härligt god sushi, besökte Kalmar slott och så tillbringade vi några roliga timmar på äventyrsbadet. Tappade räkningen på hur många gånger vi åkte rutschkanan :D

Kalmars gamla vattentorn innehåller nuförtiden lägenheter.

Kalmar slott

Utsikt från slottet, gamla vattentornet syns bra på långt håll.

På lördag blev det en dagsutfärd till Karlskrona, en väldigt blåsig men fin stad. Staden ligger i sydöstra hörnet av Sverige och är belägen på såväl fastlandet som en hel del öar. Vacker kuststad. Vi såg flera olika delar av staden och åt god indisk mat på buffé. På kvällen då vi kom tillbaka till Kalmar var det dags för att se Melodifestivalen och sen blev det utgång på Stars & Stripes.

På Brändaholm

Utsikt från Brändaholm

Söndagen var min sista heldag i Kalmar. På grund av föregående kvälls fest mådde jag inte toppen på söndag, men vi gjorde ändå en sista runda i stan. Vi såg Ölandsbron från Kalmarhållet, vi åt god bakismat på Max och orkade också med lite shopping.

På måndagmorgon hoppade jag på bussen tillbaka till Stockholm. Där hade jag några timmar att fördriva innan jag sku ta kvällsbåten tillbaka till Finland, så bestämde mig för att gå till shoppinggatan. Hittade ett sushiställe (Sushirullen) som jag blev totalt förtjust i. Rekommenderar det verkligen! Ett måste då jag nästa gång besöker Stockholm, helt klart. Yrade omkring en stund nära Cityterminalen. Med mitt lokalsinne vågade jag inte gå alltför långt bort ;)

Var alltså hemma tillbaka på tisdagmorgon, väldigt trött men många goda minnen rikare :) Tack Marika för att jag fick komma och hälsa på dig och för att du visade mig alla dessa ställen!

Jenna
Kommentarer (0)
Spamfilter
Skriv siffran 6 med bokstäver:

Jag är Jenna, 27, och bor i Ekenäs, Raseborg där jag nu arbetar på K-supermarket Popsi. Åren 2009-2013 studerade jag turism på Yrkeshögskolan Novia i Åbo och jag är alltså utexaminerad restonom. Den 19.8.2011 kom jag hem från Los Angeles, CA, USA efter att ha gjort en 4 månader lång praktik där. De intresserade får gärna läsa inläggen om min resa i USA, det är bara att bläddra bakåt i inläggen :)

I juni 2012 kom jag hem från Shanghai, Kina efter att ha studerat där i ungefär tre månader tillsammans med två kompisar. Det var verkligen en upplevelse som jag kommer att minnas, men Kina var nog inget land för mig för en längre tid. Kan dock tänka mig att åka dit på semester något tag ;) Ni kan hitta inlägg om Kina lite längre bak i bloggen as well.

Då jag var i Los Angeles på praktik förälskade jag mig totalt i staden och södra Kalifornien. Har sedan dess besökt staden en gång, men återvänder gärna flera gånger till såväl SoCal som resten av USA :) I fell in love with the City of Angels <3

Why stop dreaming when you wake up?